Zmiany w bagażu podręcznym na korzyść pasażerów!

15.10.2025

Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu UE przyjęła w miniony poniedziałek propozycje dotyczące zmian praw pasażerów linii lotniczych. Okazuje się, że są one bardziej korzystne dla podróżnych niż wstępne porozumienie wynegocjowane przez Radę Unii Europejskiej kilka miesięcy temu, gdy przewodniczyła jej Polska.


fot. Pixabay

Zmiany w prawach pasażerów zaproponowane przez Radę Unii Europejskiej

Zmiana praw pasażerów linii lotniczych była jednym z priorytetów polskiej prezydencji w Radzie UE. Ostatecznie 4 miesiące temu ogłoszono kompromisowe stanowisko, jednak nie było ono zbyt przychylne dla pasażerów.

  • Rada Unii Europejskiej wnosiła m.in. o wydłużenie czasu opóźnienia lotu, od którego podróżnym przysługuje odszkodowanie.
    W przypadku lotów wewnątrz UE i innych połączeń poniżej 3,5 tysiąca kilometrów czas opóźnienia uprawniającego do odszkodowania chciano wydłużyć z 3 do 4 godzin.
    Przy lotach powyżej 3,5 tysiąca km nawet do 6 godzin, jednocześnie zmniejszając kwotę odszkodowania należną pasażerom.

Kolejne negatywne propozycje zmian Rady Unii Europejskiej to m.in.:

  • ustalenie maksymalnego czasu na wysłanie wniosku o odszkodowanie
  • zgoda, by bez dodatkowych opłat pasażer mógł zabrać ze sobą tylko „przedmiot osobisty”, czyli mały plecak o wymiarach 40x30x15 cm.

Ta ostatnia propozycja dawała możliwość, aby inni przewoźnicy wzięli przykład z np. linii Ryanair i zaczęli pobierać opłaty za większe bagaże podręczne.

Z wcześniej proponowanych zmian zadowolone były linie lotnicze, a pasażerowie zdecydowanie mniej.

Zapowiada się jednak, że przepisy w zaproponowanej przez Radę UE formie na szczęście nie wejdą w życie. W poniedziałek odbyło się bowiem posiedzenie Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, która zgłosiła swoje uwagi do propozycji Rady UE.


fot. Pixabay

Jakie zmiany praw pasażera proponuje Parlament Europejski?

  • przywrócenie obowiązującego limitu czasu opóźnienia lotu, od którego można ubiegać się o odszkodowanie – w dalszym ciągu powinny to być 3 godziny. Pasażer powinien mieć więc prawo do odszkodowania zarówno w sytuacji opóźnienia, odwołania lotu (wyłączając przyczyny niezależne od przewoźnika),
  • w przypadku overbookingu, czyli odmowy wejścia pasażera na pokład z ważną kartą pokładową, otrzymają takie samo odszkodowanie (w wysokości od 300 do 600 euro, w zależności od dystansu podróży).
    *ujednolicenie procedur dotyczących wniosków o odszkodowanie - przewoźnicy mieliby wysyłać do pasażerów opóźnionych lub odwołanych rejsów wypełnione formularze z wnioskiem o odszkodowanie w ciągu 48 godzin od zdarzenia.
  • regulacja wymiarów bagażu podręcznego. Według Komisji Transportu i Turystyki że w cenie biletu pasażer będzie mógł zabrać ze sobą przedmiot osobisty (a więc torebkę czy torbę na laptopa) i jedną sztukę bagażu podręcznego o sumie wymiarów 100 centymetrów i wadze do 7 kilogramów.
  • Komisja rekomenduje rónież zniesienie opłat za odprawę online oraz na lotnisku.
  • postulat zniesienia opłat za poprawianie literówek w nazwisku na karcie pokładowej
  • gwarancja, by dzieci do 14 roku życia mogły bezpłatnie siedzieć w samolocie obok swoich rodziców lub opiekunów.
  • gwarancja prawo wyboru między papierową i cyfrową kartą pokładową.

Propozycje zmian zostały przegłosowane na komisji: 36 osób było za, 2 wstrzymały się od głosu.

Czy te przepisy wejdą w życie i jaka jest ich dalsza ścieżka legislacyjna?

Przyjęcie propozycji zmian to wstęp do rozmów PE z Radą UE, mających na celu ustanowienie wspólnego stanowiska. Negocjacje rozpoczną się 15 października i potrwają 3 miesiące (z możliwością wydłużenia ich o dodatkowy miesiąc).

Tak więc zostaje nam czekać na rozwój sytuacji w UE i cierpliwe oczekiwanie na zaproponowane zmiany w przepisach.

Inne aktualności